Fri 10 Jul 2009
FrP-ere: Dumme eller onde?
Posted by Christer under Norske poster, politics, published
[334] Comments
Siv Jensen hisser seg regelmessig opp over det hun mener er undervurdering av Frps velgere. Det retoriske grepet er selvsagt å påstå at Frps velgere blir sett på som dumme og ukultiverte av de andre partiene, som da utgjør en folkefiendtlig elite som bare Frp kan stå opp mot. Undersøkelser viser at det er både sosiale, kulturelle og økonomiske forskjeller på hvilke velgere som er vanligst hos de ulike partiene, og at Frps velgere historisk sett har hatt lavere utdannelse, inntektsnivå og mer sans for “lav-kultur” enn mange andre partiers velgere. Det er også klart at Frps velgere derfor også lett kan bli stemplet som dumme flokkdyr. Hvor utbredt den fordommen er, er derimot et annet spørsmål. Uansett er det en farlig undervurdering.
Jeg vil påstå at det ikke er relevant hvorvidt Frpere og deres velgere er dumme eller ikke. Jeg vil faktisk heller ta utgangspunkt i at de er høyst oppegående mennesker som vet hva de gjør. Og da er resultatet langt mer skremmende. Jeg vil påstå at Frpere og deres velgere på ingen måte er dumme – de er heller onde og egoistiske folk.
Asylretorikken som Høyre og Frp nå slenger opp i agurktida, godt støttet av bl.a. Aftenpostens og Dagbladets skuffende ensidige reportasjer, er et strålende eksempel på dette. Det har vært en kraftig vekst, både i antallet asylsøkere til Norge og antallet som får opphold, og Frps Per-Willy Amundsen mener situasjonen er “ute av kontroll”, Solberg mener den er “uforsvarlig”. Denne situasjonen som skal være så ille, er på nivå med asyltilstrømningen i 2003 – etter det kom en kraftig reduksjon som nå er reversert.
I tillegg viser statistikk fra UNHCR (FNs høykommissær for flyktninger) at Norge nå er på 10. plass over land som tar i mot flyktninger og 6. plass sett i forhold til folketall. Dette rapporteres også i norske medier (se over). Det som beleilig utelates, er to andre nøkkelopplysninger: I verden totalt finnes det for det første ca 10,5 millioner flyktninger – 9,1 hvis du utelater de som er i flyktninglignende situasjoner som internt fordrevne i Venezuela, Ecuador og Pakistan. Totalt finnes det 14,4 millioner internt fordrevne i verden. 1,7 millioner flyktninger lever utenfor sin opprinnelsesregion. Bare to land i Europa er med på topp ti-listen over antall flyktninger de er vertskap for: Tyskland med 582 700, og Storbritannia med 292 100.Tar vi hensyn til hvor mange flyktninger land har per dollar BNP per innbygger, er det ingen europeiske land på topp ti-lista i det hele tatt.UNHCRs statistiske befolkningsdatabase viser at Norge i 2008 hadde ca 36 000 flyktninger (tallet kan være noe lavere pga kommafeil i materialet) eller personer i flyktninglignende situasjoner. Med andre ord har vi tatt ca 0,35 % av verdens flyktninger eller personer i flyktninglignende situasjoner.
Når det gjelder tallet på asylsøkere, var det i 2008 838 900 asylsøkere i verden totalt. Norge er ikke på topp ti-listen over mottakere av asylsøkere, selv om Aftenpostens oppslag kan gi følelsen av det. De europeiske landene på listen er Frankrike, Storbritannia, Italia, Sverige og Tyskland. Fra januar til mai 2009 rapporterer UNHCR at Norge har mottatt 6574 asylsøknader av totalt 124 006 i 44 utvalgte land i Nord-Amerika, Europa, Oseania og Asia. Dette tilsvarer 5,3% av alle asylsøknadene i denne perioden. UNHCRs oversikt over asyltrender i industrialiserte land 2008 viser et annet interessant faktum: Selv om Norge ligger på noen av topplistene over asylsøkere mottatt, så ligger vi mye lengre nede på listen over antallet asylsøkere vi mottar per dollar BNP per hode – på 16. plass av 44. Selv om vi mottok 4% av disse 44 landenes asylsøkere i 2008, mottok vi bare 2% i perioden 2004-2008, og for denne perioden ligger vi på 19. plass over antallet mottat per dollar BNP per hode (og husk at dette ikke er asylsøknader innvilget, men mottatt).
Så hva sier dette oss? Jo, Frp (og i dette tilfellet Høyre) vet mye om tall og fakta på området – det er det ingen tvil om. Men Per-Willy Amundsen venter seg mer stemmer av å appellere til menneskers frykt, egoisme og navle enn deres godhet. Han velter seg i brun retorikk om en kaotisk og skremmende situasjon. Hva sier det om Per-Willy Amundsen og om de som kjøper retorikken hans? Jo, mennesker i nød betyr ingenting for Frp. La oss bruke de menneskene som er i en veldig vanskelig situasjon, som har måttet rømme fra hjemmene sine, som har måttet se familien bli spredd, som har måttet frykte og lide, for å få økt oppslutning – det er hans tankegang.
Problemene i forhold til asylsøkere og flyktninger er virkelige nok, bl.a.:
- Grunnløse asylsøknader tar opp verdifull saksbehandlingstid, bidrar (takket være Frpere og deres medsammensvorne i Høyre og Ap) til mistenkeliggjøring av de med et reelt behov og kan i enkelte tilfelle være ledd i menneskehandel, organisert kriminalitet etc.
- Folk med alvorlige traumer blir sperret inne på asylmottak i gudsforlatte deler av landet i årevis, uten hjelp, støtte og opplæring
- Mindreårige asylsøkere behandles ikke som barn, men som voksne.
Disse problemene velger Frp å vrenge på: Grunnløse asylsøknader blir utgitt for å være et massivt problem som vil føre til drap, voldtekter og vinningskriminalitet på hver øy og hvert nes over det ganske land, og asylsøkere og flyktninger er grunnleggende farlige individer som bør sperres inne mer.
Statistikken fra UNHCR viser at vi bare såvidt tar det ansvaret vi burde ta, og er i stand til å ta – og i tillegg syter og klager vi altså noe vanvittig når vi gjør det. Frp prøver å sukre pillen med retorikk om “la oss hjelpe dem der de er”, men i neste vending reduserer de bistandsbudsjettene og støtten til FN – som er det som “kan hjelpe der de er”.
Som jeg har dokumentert her tidligere, vil Frp gjøre massive kutt i viktige velferdsordninger og i viktig miljøarbeid. Dette partiet appellerer til det dårligste i mennesket; til egoisme, fremmedfrykt. De som stemmer på Frp er ikke dumme – de vet hva de gjør. Putter du stemmeseddelen til Frp i urna 13./14. september, er du ikke uvitende – du er ond.
334 Responses to “ FrP-ere: Dumme eller onde? ”
Trackbacks & Pingbacks:
-
As You Like It…
weblog right here! Additionally your web site lots up very fast! What web host are you the use of? Can I am getting your affiliate link on your host? I want my web site loaded up as quickly as yours lol…
-
Awesome website…
[...]the time to read or visit the content or sites we have linked to below the[...]……
-
ways to make money online…
Really good website with good quality info…
-
Blogs ou should be reading…
[...]Here is a Great Blog You Might Find Interesting that we Encourage You[...]……
-
Gems form the internet…
[...]very few websites that happen to be detailed below, from our point of view are undoubtedly well worth checking out[...]……
-
Read About Ophthalmologists in Colorado Springs…
[...]the websites we connect to underneath are not related to ours, but are cool[...]…
-
cheap benidorm hotels…
great web content ideal for my readers…
-
lawsuit funding…
[...]while the sites we link to below are`nt related to ours, but are cool[...]…
-
Happy Sautrday…
Check out this posting from our good friends…
-
Great website…
[...]we like to honor many other internet sites on the web, even if they aren’t linked to us, by linking to them. Under are some webpages worth checking out[...]……
-
Top Franchises of 2011…
[...]we like to connecting to them. underneath are some places worth visiting[...]…
-
Get Scholarships for Minorities…
[...]listed here are some hyper-links to online websites which I link to seeing that we think they really are worthwhile browsing[...]…
-
Superb website…
[...]always a big fan of linking to bloggers that I love but don’t get a lot of link love from[...]……
-
You should check this out……
[...] Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated data, nevertheless really worth taking a look, whoa did one learn about Mid East has got more problerms as well [...]………
-
Websites worth visiting…
[...]here are some links to sites that we link to because we think they are worth visiting[...]……
-
As You Like It…
weblog here! Also your web site so much up very fast! What host are you the use of? Can I get your associate hyperlink to your host? I want my website loaded up as quickly as yours lol…
-
how to make money with article marketing…
This is just what I have been looking for to refer my readers to on this sometimes complex issue…
-
online travel discounts…
I have been looking for a website to provide quality content on a range of subjects, this website seems to fit the bill so I will be including it in my reviews…
-
[...]the time to read or visit the content or sites we have linked to below the[...]……
[...]here are some links to sites that we link to because we think they are worth visiting[...]……
-
Related……
[...]just beneath, are numerous totally not related sites to ours, however, they are surely worth going over[...]……
-
Sunday Posting Of Day:…
..Great read to start Sunday off…
-
Sources…
[...]check below, are some totally unrelated websites to ours, however, they are most trustworthy sources that we use[...]……
-
Gems form the internet…
[...]very few websites that happen to be detailed below, from our point of view are undoubtedly well worth checking out[...]……
-
[...] that is the end of this article. Here you’ll find some sites that we think you’ll appreciate, just click the links over[...]……
[...] Every once in a while we choose blogs that we read. Listed below are the latest sites that we choose [...]……
-
You should check this out……
[...] Wonderful story, reckoned we could combine a few unrelated data, nevertheless really worth taking a look, whoa did one learn about Mid East has got more problerms as well [...]………
-
Evergreen…
Wow, superb weblog layout! How long have you ever been running a blog for? you make running a blog glance easy. The whole look of your web site is excellent, neatly as the content!…
-
Evergreen…
Wow, wonderful weblog format! How lengthy have you been running a blog for? you make blogging look easy. The overall glance of your web site is excellent, neatly as the content material!…
-
Cool Posting…
..This posting was wickid cool…
-
Awesome website…
[...]the time to read or visit the content or sites we have linked to below the[...]……
-
Links for the day!…
Good morning everybody. I Just Came through this great site i would like to share it with you guys….
-
Sites we Like……
[...] Every once in a while we choose blogs that we read. Listed below are the latest sites that we choose [...]……
-
Title…
Pandoranal or Pandanarol ?…
-
Another Title…
I saw this really great post today.Pandoranal or Pandanarol ?…
-
mill engineering…
[...]Your web blog has a big comment stock, mill engineering of it will be simple.[...]…
-
As You Like It…
weblog here! Also your site so much up fast! What web host are you the usage of? Can I get your associate link to your host? I want my website loaded up as fast as yours lol…
Det eneste man i et demokrati har å frykte er folk som tror de har objektivt rett. Slike mennesker er livsfarlige, det var slike som stod bak nazi-Tyskland, Sovjets GULAG og Røde Khmers dødsleire.
Det eneste vi har å frykte er slike som deg – slike som definerer sine meningsmotstandere som “onde”. Du er farlig, men det ser heldigvis ikke ut til at partiet ditt vil få noe dere skulle ha sagt de neste fire årene. Takk og lov for det.
In sovjet russia i took a small farmer contry in make it to a big world power in just a few years. All people who stood in my way was crushed(Leinin and his henchmen). Enimies of sovjet (Hitler and all other forigners) was killed and enimies with in was sendt to gulag!! So i i was norwegian i will vote for FRP because they to whant like me to scare people to death.
the best to you
Josef Vissarionovitsj Stalin
from the grave
Fysikeren (100): Jo, jeg har lest hele innlegget ditt. Når det gjelder innvandringspolitikk er FrP det eneste troverdige partiet som tør å beskytte norks særegenhet, kultur og opparbeidet verdigrunnlag. Venstresiden, og SV spesielt, er grenseløst innrømmende og ettergivende overfor kulturelle og økonomiske krav stilt av gjester i dette landet. Jeg skjønner simpelthen ikke at venstresiden vil la seg tråkke på bare fordi kravene er frembrakt av fremmede – ofte med en annen hudfarge. Jeg tror faktisk det skyldes at venstresiden er så usikker på sin egen holdning til rasisme at de “godtar alt” for å være på den sikre siden. Jeg mener det må være lov å si at “min kultur er bedre enn din” på det eller det området hvis vi faktisk kan argumentere for det.
Når det gjelder økonomisk politikk er jeg ikke det minste bekymret for FrP’s partiprogram. Selv om dette skulle gjenomføres uten modifikasjoner vil det ikke rokke en tøddel i negativ retning for norsk økonomisk soliditet. Ser vi på de patetisk diskusjonene rundt de årlige statsbudsjettene må man bare flire. Det diskuteres så busta fyker rundt en million her og en million der (mens en opera eller et OL-arrangement glir glatt igjennom). Det er MANGE år siden vi hadde en regjering med visjoner om hvilken retning vår nasjon skulle ta og hva vi skulle investere i. Husk, når Hydro satset på sine investeringer i Rjukan osv. var dette den gang i størrelse med hele Norges statsbudsjett! Tenk også hvilken ekstrem sløsing det er å ikke invester i infrastruktur etterhvert som befolkningen øker og bostedsmønsteret endres. Jeg tror årsaken ligger i det at vi er blitt lullet inn i en tankegang om at “alle gjør en like viktig jobb” og at “alt er like viktig”. Dette er veldig behangelig å høre for folk som faktisk IKKE gjør en “veldig viktig jobb”. La en ting være klinkende klart; Et høykostland kan kun opprettholde sin levestandard ved teknisk innovasjon – aldri ved muskelkraft! Derfor er grunnforskning og naturvidenskap uløselig knyttet til velferd. Hvor hadde Norge vært uten en håndfull uhyre dyktige ingeniører som f.eks. fant ut hvordan man kunne bore horisontalt i havbunnen etter olje? Man må erkjenne at det faktisk ikke er like viktig å være frisør som å drive med kreftforskning. Og, det er heller ikke like viktig å være kunstner som en fysiker som beregner profilen på bladene på en vindmølle. Man kan ikke forvente at stortingspolitikere har høy teknisk kompetanse, men det er å håpe at de skjønner _betydningen_ av slik kompetanse når penger skal fordeles.
jada, det er jo umulig for sosialister å være noe annet enn svovelpredikanter og djevelutdrivere. I stedet for å forholde seg til det politikk egentlig dreier seg om – nemlig valg mellom alternative politiske tiltak – så skal sosialistene drive djevelen ut av FrPs velgere. Man maner fram de mest melodramatiske og paranoide fantasier og stiliserte klisjeer om velgergruppen, og det spiller i så måte liten rolle hvor grunnløs denne formen for bullshitting er for sosialisten. Og her kan jo da alt brukes politisk. Og det som ikke kan brukes, det må jo da sosialistene føre en nedrig fortolkningskamp med misbruk av sitt massemediale overtak, for å “bevise”.
Men enda verre er det at disse urskrullingene av noen gutter som aldri blir menn, og aldri blir intellektuelt modne og myndige mennesker.
De har den forestillingen er bland dem, er at denne formen for sosial eksorsisme er politisk debatt. Men det er jo ikke annet kjerringfakter og manipulasjon. Det er ikke relevant, når du som ansvarlig velger skal ta stilling til FrPs alternative politiske tiltak, det politikk når alt kommer til alt dreier seg om.
Det er jo sosialistenes atferds som trenger en årsaksforklaring her. Og da må jeg spørre, hvorfor forklarer noe som ondskap hos dem, som fyldestgjørende kan forklares som dumskap?!
Skippern: Når du har funnet det stedet i mitt innlegg der jeg skriver at “alle gjør en like viktig jobb” eller at vi burde tillate alt innvandrere krever må du si ifra for etter det jeg husker har jeg ikke skrevet det over hodet. Jeg har ikke engang sagt at jeg stemmer rødgrønt.
Jeg avviste bare noen av de mer useriøse innleggene i debatten og argumenterte logisk for hvorfor FrP’s politikk ikke holder vann. Det er en grunn til at alle andre partier ønsker en eller annen form av det som idag kalles handlingsregelen. Den nakne sannheten er at hvis vi skal investere hundre milijarder i infrastruktur så må vi kutte et sted. Det er dette FrP ikke vil innrømme. De lover skattelette OG økte offentlige utgifter. En hver økonom kan fortelle deg at dette betyr inflasjon! Det er dette politikk er PRIORITERINGER! FrP vil ha oss til å tro at bare vi stemmer på dem vil ALT bli prioritert! Derfor er de enten løgnere og sjarlataner eller så vil de kjøre Norge AS i grøfta. Man kan ikke få skattelette, bedre veier, bedre eldreomsorg og bedre skoler på en gang. Det må være den bortskjemte tankegangen til glasurgenerasjonen, som har gjort folk så vant til å få alt de peker på, at de faktisk tror dette er mulig!
10 grunner til å ikke stemme på de rød/grønne
AP er i lomma på lo
340.000 på uføretrygd
pervers god skyelønnsordning
evner ikke å modernisere kommunesektoren
evner ikke å modernisere utdanningssektoren
evner ikke å modernisere helsevesenet
kjøreldning som detter ned på skøyen
Integreringspolitikk som ikke funker
Asylpolitikk uten kontroll
En statsminister som skygger unna konflikter
Unødvending sløsing med det offentliges penger
Fysikeren (105): Du kritiserer FrP’s utspill om snikislamisering. Påstanden om snikislamisering er et resultat av at for mye særbehandling og toleranse av innvandrerers kultur er blitt gjennomført. I stor grad er “alt innvandrere krever” tillatt. FrP tar støyten i debatten, og AP (SV) innfører FrP-light-politikk når de ser hvor befolkningens meningstyngdepunkt ligger.
Handlingsregelen er brutt en drøss av ganger, og er ingen religion. Ikke dermed sagt at man skal sette økonomien over styr. Jeg tror du kan ta det med knusende ro. FrP har da aldri sagt at ALT skal prioriteres! Spørsmålet er nettopp prioriteringer. F.eks. skjønner jeg ikke hvorfor Norge skal gi penger til madras-skoler i Pakistan, støtter et utall av korrupte regimer i Afrika osv. – bare tanken er bra nok! Jeg tror den norske staten har et stort behov for å komme “back to basic”. Dvs. drive med det staten skal drive med – Skole, helse, forskning, naturforvaltning osv. Det er gått alt for langt med hva staten skal tilby av ordninger og støtte. Jeg tror vi hadde blitt skitskremt om vi hadde sett en komplett liste over alt staten bevilger penger til – inndrevne skattepenger.
Onde? Dumme?
Når jeg leser hovedinnlegget her, fremgår det som som meget klart hvem som i virkeligheten er Ond. Du som skriver dette avslører et slett menneskesyn, og viser med tydelig forakt at du ikke er en person som elsker mangfold. Tvert i mot er du en bidragsyter til ensrettingen (les: ødeleggelsen) av mennesker/individer. Mennesker/individer er fundamentet i samfunnet og fortjener langt mer respekt og langt mer ydmyk håndtering enn du fremviser.
Jeg sier bare: Ja til Mennskene, hver og en. Stem FrP, og bidra til et mer menneskevennlig samfunn.
Jeg har vært FRP vleger helt fra starten, snakket endog med Anders Lange den Aprildagen i 1973, og jeg skal ikke si noe om våset ditt, du avslører deg selv. Historien vil fortelle deg og andre selvopptatte arrogante mennesker hvorfor 1/3 (det vil bli flere) stemmer FRP. Det som vil skje er at de “ansvarlige” partiene, i ettertid vil føre FRP sin politikk, for FRP velgere er de nordmenn, som ser effekten av vannstyret, du er åpenbart isolert fra det eller investert i det. Ikke for alltid, men vent å se.
Jeg er FRP velger, og når det kommer utdannelse, så har jeg tre års ingeniørstudie, pluss seks år på det juridiske fakultet etter det gamle gymnaset. Ingeniør utdannelsen har bragt meg i kontakt med mange dyktige fagarbeidere, og andre skikkelig arbeidsfolk uten mye formell utdannelse. Mange av dem er FRP velgere. Og jeg må si mange har imponert meg, rent menneskelig, men også med hensyn til kunnskaper som teller. Jeg kunne godt ha forklart deg hvorfor, men jeg ser fra dine resonnementer at du neppe vil forstå, som følge av din totale arroganse rettet mot en stor gruppe hederlige nordmenn, som bruker sin legitime stemmerett for å gi et signal til ”de ansvarlig.” Dette har gitt den norske “eliten” noe å snakke om i selskaper, med sin totale menneskeforakt.
De seks årene på Universitetet viste meg noe helt annet, hvor isolert fra virkeligheten mange ”høyt utdannede” nordmenn er. På forelesingene sto professoren og gjentok hva som sto i læreboken hans, noe jeg undret meg over, for med min bakgrunn ville jeg gjerne forstå hva jeg lærte, gå i dybden. Professoren var enig, men fortalte at det var slik studentene ville ha det, de ville huske mest mulig, for å skåre til eksamen. For å si det kort, på et norsk universitet foregår det ikke stort av intelktuell verdi, det er en gjeng papegøyer, som forsøke å lære en lekse, som de kan gjenfortelle utenat. Praktiske mennesker, som faktisk må yde noe for lønna, ser igjennom dette, og du vil bli overrasket hvor mange som er FRP velgere. Og de er ikke onde.
Jeg hadde en onkel, som kam fra et typisk arbeiderklassehjem i Oslo, ihuga AP folk, og det var også min familie. Da han var over 90 spurte han meg hva jeg stemte. FRP. Jeg også (i sin ungdom AP mann), sa han med glimt i øye, det gjør alle smarte folk, som ser galskapen. Han var saksbehandler i justisdepartementet, rimelig bra utdannet, satt på Grini under krigen også, sammen med Anders Lange. En dag vil kanskje du også se den sosialdemokratiske galskapen.
Jeg kan i min stilling se hva unge har av kunnskaper, produktet av det norske utdanningssystemet i 2009, og dette systemet har FRP ikke ansvar for. Unge mennesker som lite kan, og lite vet, men med en masse krav og politisk vås har de fått med seg.
En ung rørleggerlærling kom hjem til meg, og jeg kunne se at han visste hva han dreiv med, og jeg sa til ham. Vær glad for at du har et skikkelig fag, og at de tjenester du tilbyr alltid vil være etterspurt, mange med ”høy utdannelse” vil det ikke være bruk for i fremtiden. Mange av disse unge stemmer FRP, og i ditt univers er de onde. De er netto ydere til samfunnet, mange driver enmannforetak. Jeg gjetter at du får lønnen din ved at staten konfiskerer den fra rørleggere og andre skikkelig arbeidsfolk, vi ikke kan klare oss uten.
Jeg svarer på en del av det som har kommet her i ny post: http://blog.christergulbrandsen.com/2009/07/12/frp-og-problemet-med-det-onde/
Se også: http://blog.christergulbrandsen.com/2009/07/11/sosialisme-frihet-og-hvorfor-john-o-egeland-sover-i-timen/
“…ligger vi mye lengre nede på listen over antallet asylsøkere vi mottar per dollar BNP per hode – på 16. plass av 44.”
Frem med kalkulatoren igjen, Christer. Norge er et rikt land, men med få innbyggere. Hvordan ser listen ut hvis du sorterer antallet asylsøkere etter innbyggertall?
Men dette handler egentlig ikke om tall og statistikk. Det argumenterer du jo egentlig for selv også, for som du sier så er det faktisk slemt og ondt å ikke hjelpe enhver trengende som banker på døra. Potensielt milliarder av trengende. Allikevel så kommer man før eller siden til en smerteterskel hvor man blir tvunget til å heve blikket fra det menneskelige og ta statistikkene i betraktning. Hvor går din smerteterskel? Hvilket tall er det riktige før du syntes det er nødvendig å være slem og ond?
Anders 04:12: han vil være slem og ond bare mot etniske nordmenn. Innvandrere er hellige uansett om de voldtar i gjenger. Ifølge SVs logikk er det bedre å ta imot uintegrerbare folk som er veldig kriminelle enn å la nordmenn leve i fred mens de landene som har fostret disse kriminelle får ta hånd om problemene sine selv. SV er partiet uten logikk, SV mener at de som har ansvaret for et problem kan bare skyve det over på de som ikke har ansvaret. Dette ser vi i alt fra skattepolitikk, forsvar, asyl, skole, lønnspolitikk. Når du snakker om at frpere er dumme eller onde kan jeg bare le, du har ingen anelse om hvor feil du tar. Når Stoltenberg kaller Frps forslag om å behandleasylsøknader i Afrika for “useriøst” samtidig som han selv sier at de som får avslag på sine søknader skal sendes ut, har han neppe reflektert over at dersom hans politikk gjennomføres vil AP sende ut flere asylsøkere enn Frp. Tragisk å høre en som skal slå mynt på Frp politikken ikke vet hva han selv sa dagen før. De rødgrønne er regjeringen som lar kriminelle få herje fritt mens de selv går etter folk som får til noe i samfunnet. Det er avskyelig og negativ holdning til produktive mennesker, ikke rart mange flytter verdiene sine utenlands. Skal en nasjon ha produktive mennesker må produktivitet lønne seg, ikke slik som i dag at det motsatte lønner seg.
hehe takka vara dere sosialista vi kan komma her og bakpule et helt folk og i tillegg faa betalt for det. jai elska detta land
For mange år siden foreslo FRP å la kriminelle fra andre land å sone i hjemlandet. Det ble kalt alt fra rasisme til useriøst. Nå har regjeringen gått inn for dette. Vil nok ha en viss forebyggende effekt. Å ha asylmottak i nærheten av de områdene asylsøkere kommer fra kan ha følgende effekt. Velferdssøkere vil nok betenke seg. De som er reelle flyktninger/asylsøkere, men ikke har ressurser til en lang reise, kan da få muligheten til asyl. Det er altfor lett å si at noe eruseriøst uten å tenke igjennom hva en svarer på. Men norsk venstreside har en eiendommelig tendens til å: hate USA, forbanne privatbilen, forbanne vestlig kultur og norsk kultur. De har oppigjennom tidene elsket: Mao, Stalin, Musolini for å nevne noen. De elsker muslimer da disse er imot israel og israel er usa-vennlig. Var engang at venstresiden elsket israel. Det var den gang USSR støttet israel. Men så oppdaget de at israel var dyktige forretningsfolk, de ble assossiert med usa og da kunne ikke disse støttes.
Et historisk faktum er historien om kosvovalbania. For mindre enn 100 årsiden var det området kun befolket av 5% muslimer, i dag er det 95%. Svært mye tyder på at historien er i ferd med å gjenta seg, over hele Europa.
Her beviser du(Doffen og andre) bare det FRP folk egentlig mener. De er ikke bekymret om asylpolitikken fungerer eller ikke, de har bare en fremmedfrykt mot muslimer.
Faktum er at mesteparten av innvandrere til Norge kommer fra Polen,Tyskland,Sverige, Litauen, Fillipinene.
Innvandrere fra muslimske land utgjør bare en liten del.
Ikke det at det hadde vert et problem at det var flere muslimer som innvandret.
Hvis du tar en tur til hegnar.no’s politikkforum vil få dekning for påstandene om at FrPere er både DUMME OG ONDE.
Slike som deg vil bli husket som landsforrædere på linje med Vidkun Quisling. Forhåpentligvis venter tilsvarende skjebne.
La oss løse alle verdens problemer ved å importere alle menneskene fra problemområdene. Genialt!
Klart det er mange idioter i FRP. Jeg er uenig i MYE av FRPs politikk, men kommer til å stemme på de allikevel, UTELUKKENDE pga innvandringsproblemet, som er den største trusselen for vårt temmelig skjøre land idag. Skjørt, fordi det bor altfor mange “spineless” sosialister som deg i dette landet.
SV, AP, Venstre og Rødt driver intet annet enn norgesmesterskap i politisk korrekthet. Det er ikke så farlig med virkeligheten..
Man kan ikke kalle en annen dum bare fordi de ikke er enige med deg.
Verken Frp eller SV bryr seg om landet eller folk, dette her er et makt kamp. SV prøver å få makten ved å få velgerne til å stemme på dem ved å late som om de er “de snille” og liksom bryr seg om deg om meg.
Mens Frp prøver å få velgerne ved hjelp av folkets frykt, angst og fordommer. Det syns jeg er mye verre enn å late som om man er “snill”. De pøser på med fordommer og løgn for lage frykt blant uvitende, er de senere benytter seg av frykten for å få mer støtte. De fleste FRP`erne er uvitende mennesker som tenker bare på idag enn og gir faen i konsekvensene som skjer imorgen.
Så lenge de har det bra idag ,bryr de seg ikke om imorgen.
Vi må ikke se på innvandrere som en byrde på landet, men som en verdiøkning.
Ser på USA, der kom innvandrere fra alle verdens problemområder, sult i irland, sult i Norge, Krig i Tyskland, forfølgelse, etc etc.
I USA ble innvandrerene behandlet som en del av landet, og fikk mulighetene, om de jobbet hardt, til å bli hva de ville. Dette førte både til at USA ble det mest utviklede landet i verden, og at alle de forskjellige innvandrer gruppene ble integrert i en felles amerikansk gruppe.
Er selvfølgelig litt etniske grupper i USA, men i mye mindre grad enn i Europa.
I Norge derimot ser vi på innvandrerene som en trussel, og som noe annet enn oss.
Vi bruker ikke ord som Norsk Pakistaner, Norsk Irakisk, vi snakker om Første, andre og tredje generasjons innvandrere.
Dette måten å tenke på må vi endre før vi kan integrere innvandrerene.
Et annet problem er det at det er for lett i Norge å falle tilbake og utnytte trygd og slik, dette må endres, men samtidig må det gjøres lettere for innvandrere som er kvalifiserte å skaffe seg en jobb. Om vi gjør det mulig for innvandrere å jobbe, samtidig som presser de til å gjøre det ved å holde tilbake trygd og slik, integrerer vi dem samtidig som vi øker verdiskapningen i Norge.
Om innvandrere føler at de ikke blir akseptert i landet, og ikke får seg jobb fører dette til at de går over i kriminelle og fundamentalistiske miljø.
Det er altså vår feil at integreringen ikke har gått som den skal, ikke innvandrerene sin. Men det betyr ikke at innvandrerene selv må ta ansvar for å skaffe seg utdanning og jobb, noe som mange innvandrere gjør.
Vet om mange folk i Norge som snylter på trygd, samtidig som de ikke vil ta jobber som er ledige. Innvandrerene er nettop de som fyller desse jobbene.
Så de at Innvandrerene tar jobbene våre er bare en løgn.
Faktum er at samfunnet ville ha kollapset uten denne arbeidskraften.
“Petter Smart says
Skal jeg fortelle deg hva som virkelig er egoisme.
Ved forrige stortingsvalg var 50% av SV stemmerne offentlig funksjonærer og 17% var studenter. Det vil si at det store flertall av de som stemmer SV får sin lønn fra andres skattepenger.
De ønsker alle sammen å øke skattene for alle andre, slik at staten (dem selv) skal få mer.
DET er egoisme det!”
Kjære Petter Smart, og alle de andre som stadig gnålar om “våre skattepengar”!
Du hevdar at folk som jobbar i det offentlege får si løn frå andre sine skattepengar, og at det er egoisme. Har det nokon gong ramla deg inn at folk som jobbar i det offentlege også betaler skatt? At skattepengane dermed er like mykje deira som dine, hvis du abslolutt skal sjå slik på det?
Fr.pére er hverken dumme eller onde – selv om slike også finnes. Det handler om kunnskapsløshet og mangel på interesse for å sette seg inn i politiske spørsmål. Da blir de et lett offer for enkle lsøninger fra Fr.p.
Det er viktig å skille mellom kunnskapsløshet og dumhet.
Truls: Jeg åpner for at det kan være mulig å stemme på Frp fordi man ikke vet nok om hva politikken deres innebærer, og det er ikke det samme som å være dum. Jeg tror det er svært få som faktisk er dumme her i verden, og det har jeg også gjort klart rede for i denne posten.
Samtidig er det en hårfin linje mellom å ikke vite og å burde vite. Jeg mener alle har et ansvar for å prøve å sette seg inn i hva politikken de støtter betyr, og jeg mener at i Frps tilfelle har skriften vært på veggen i så mange år at det ikke burde være et stort krav å stille. Derfor skal det litt til før jeg vil godta at det å stemme på Frp er en unnskyldelig handling foretatt i faktisk villfarelse.
Jeg bor i mange, mange år i Norge.
Som tysker skammer jeg meg over min foreldregenerasjon som enten aktiv har støttet mistenkeliggjøring, diskriminering av “fremmedkulturelle” jøder eller har valgt å overse denne formen av anerkjent rasisme.
Jeg er mer og mer forskrekket over den politiske høyre siden (og her spesielt FrP og Demokratene) og delvis også av noen AP-folk inkludert statsministeren som åpenbart ikke har lært noe som helst av den tyske historien.
Å sende skoleelever med hvite busser til konsentrasjonleiere i Polen eller Tyskland hjelper åpenbart ikke til å forstå at fremmedfrykt,ondskap, diskriminering og rasisme ikke var og er er et spesielt tysk problem men et menneskelig problem som må bekjempes og ikke dyrkes som FrP gjør for å sanke flere og flere stemmer ved hvert eneste valg.
Har det norske folket glemt eller vet de ikke at de borgerlige partiene var med på å etablere det såkalte 3. riket?
Jeg skal som innvandrer ikke diskutere fremstillingen av FrP-velgere som dumme eller onde men jeg håper for deres skyld at deres barn ikke en dag i fremtiden må skamme seg over sine foreldre.
Qusling har fått nytt ansikt i 2009.Sv ønsker seg et IZLAMSK paradis i Norge.70% av velgerene deres er ikke norske.
Qusling har fått nytt ansikt i 2009.Sv ønsker seg et IZLAMSK paradis i Norge,70% av velgerene deres er ikke norske.
126/127 er et meget godt eksempel på dumskapen, ignoransen og ondskapen hos FrPerne.
Ask
Jeg vet ikke om FrP kan sammenlignes med Quislinger i sin tid.
Men iallfall så ligner deres ordspill mot jødene i sin tid vel ganske mye det ordspillet FrP bruker overfor svarte og tom islamske ”fremmedkulturelle” i dag.
Det kan selvfølgelig være helt tilfeldig.
Men det skremmer meg som vet mye om mine foreldres historie og deres unnfallenhet overfor disse ordspillene.
Jeg tror ikke at motstandskjempere mot nazistene i Tyskland ønsket seg et jødisk paradis men jeg er sikker på at ganske mange aktive nazister og deres medløpere påsto just det.
Men sikker er at også nazistene påsto at sosialdemokratene og andre politiske motspillere var infiltrert av jøder, homoseksuelle.
Til 129. Det er ikke FrP som Ask mener er Quislinger, men SV.
Jeg har IQ på 125, jeg er alenepappa, jeg har 2 universitetsutdanninger, jeg jobber alt jeg kan for å betale over 50% i skatt, jeg sliter meg ut for at late SV’ere skal bruke opp pnegne på alt de har lyst til (jeg har drevet 2 selskaper for meg selv men har vært nødt til å betale over 60% i skatter og avgifter så jeg ga opp – av 680 personlige konkurser var 600 resultat av å drive enkeltmannsforetak – takk Jens & Kristin – jeg unngikk personlig konkurs, men det irriterer meg når LO stadig skal ha flere fordeler for sine medlememr mens de som er alene får det så tungt at de ødelegger livet).
Jeg betaler for høyskoleutdannelsen til en person på andre siden av jordkloden for at hun skal kunne hjelpe sin egen lite bemidlede familie, jeg har venner i miljøer de fleste ser ned på, men jeg bruker tid til å støtte og hjelpe.
Jeg blir provosert når SV kritiserer oss i FRP hvor jeg er medlem. SV er et sykt parti. Pater Est er et eksempel på hvor sykt det kan bli. For de som ikke kjenner Pater Est så er det en kjønnsdiskriminerende lov som gjør alle gifte fedre til juridiske pappaer så lenge de er gift når ektefellen blir gravid med en person utefor ekteskapet. Hvor sykt kan det bli? Og jeg kan fylle på med SV & AP sin kjønnsdikriminerende politikk som er laget for å trykke mannen ned. I 5 år har jeg kjempet og må kjøre brane mine til andre siden av byen for å gå på en skole som ligger der moren bor. Og for kvinnens trakassering av mannen etter samlivsbrudd finnes det ingen beskyttelse for mannen. Nei, FRP forever!
FRP velgere er mer oppgående enn di fleste.Ikke dumme eller syke.Vil gjøre
Norge ett bedre land og tryggere land
og bo i.Dem det blit uttrykt for blir dem som opphoder seg ulovlig i Norge
asylsøkere og kriminelle.
JILL
Underlig utsagn.All slags asylsøkere fortjener hjelp og medynk.Mer enn 30% av landets urinnvånere fortjener ikke annet enn å bli kallt dumme og/eller onde.Det kunne kanskje være en ide å lese mer og skrive mindre? Eller å skrive om emner du vet mere om?
Aron: Mener du samene? Svært få nordmenn kan regne seg som “urinnvånere” i ordets rette forstand. Som et kystland med utstrakt handelsvirksomhet over hele Europa har Norge alltid hatt mye inn- og utvandring, og vår befolkning er derfor et amalgam av svært mange ulike (hovedsakelig europeiske) folkegrupper. Les “The seven daughters of Eve”, så ser du at rundt 5% av undersøkte fiskere på Vestlandet stammer fra koreanske kvinner en gang i steinalderen (hvis jeg husker boka riktig).
Jeg tror nok at mange FRP velgere er temmelig uutdannede og lite reflekterte, men jeg tror hovedproblemet ikke er ondskap, men egoisme og mangel på evne til å sette seg in i andres situasjon. De fleste glemmer at de helt enkelt har vært utrolig heldige som har blitt født i et fritt, trygt land med gratis helsestell, høy minstelønn og alle mulige rettigheter de tar for gitt. Det finnes ingen moralske argumenter for å nekte mennesker som kommer fra utfattige land der bare de aller rikeste kan få utdanning og helsestell ingang til Norge. Nordmenn under 70 år i dag har bare levd godt på det foreldrene deres grunnla og har aldri måttet slite så mye for tilværelsen som de fleste av invandrerne som kommer hit. Når man betaler alt man eier og risikerer livet for en sjanse til opphold i Norge skal vi ikke ta lett på dette. Det betyr ikke at man skal gi alle opphold eller ikke kreve en kraftig innsats for å integrere seg og følge norske verdier, men man bør beskytte deres grunnleggende menneskerettigheter.Svært mange av dem som stemmer FRP hadde vært mye fattigere hvis mye av FRPs idealer hadde vært innført. Det hadde blitt mange flere fattige, og i samfunn med mange fattige er det mye mer kriminalitet. Ta f. eks USA, som har en veldig lik individualistisk ideologi til FRP. Der kjøres barn til skolen og de fleste har 2 meter høye gjerder rundt husene sine. Vær litt forsiktig med hava dere ønsker dere.
Jeg tror tiden begynner å bli moden for at den jevne mannen i gata innser den tomme retorikken til SV.
Partiet er etter min mening det etisk mest tvilsomme partiet Norge har sett siden Quislings NS.
Istedenfor å oppfordre til og delta i saklige politiske debatter bedriver SV og dets medlemmer en konstant usakelig og etisk tvilsom svartmaling av høyresiden i norsk politikk. Høyrefolk være seg Høyre-medlemmer eller Frp-ere blir konsekvent stemplet som rasister og egoister uten at dette på noen som helst måte blir saklig begrunnet.
Denne konstante svartmalingen og mobbingen av høyresiden har gitt dem resultater. I tiår har det vært forbundet med skam å være en del av den norske høyresiden. Skulle man være så dum å komme ut av skapet som Frp-sympatisør risikerer man sosial død og fullstendig karriere-krasj.
Når SV bedriver den svartmalingen de gjør av høyresiden bør de f*en meg ha alvorlig gode resultater å vise fram etter 4 år i regjering. De skulle jo tross alt redde oss.
Men SV har ikke reddet oss fra noenting. Faktisk vil jeg påstå at om det er noe vi hadde trengt å bli reddet fra så er det SV. Etter 4 år i regjering har SV maktet å gjøre forskjellene mellom rik og fattig større, helsekøene lengre og skolen dårligere. Allikevel har de frekkheten til å påstå at de har gjot en fantastisk jobb i regjeringen og at tingenes tilstand aldri har vært bedre. Det får meg til å spørre meg hva de legger i ordet “bedre”.
Så dette er altså SV’s bidrag til landet – De fullstendig svartmaler gode respektable høyrepolitikere/borgere og stempler dem alle som utålelige drittsekker. De kjører landet i dass, derretter sprer de løgner om at ingenting har vært bedre, før de til slutt er frekke nok til å spørre om 4 nye år med regjeringsmakt.
Hvis dette er alt SV har å by på, hvilket all erfering viser oss, så må jeg få lov til å spørre om det ikke heller er SV-erne som er onde eller rett og slett bare dumme.
Alle IQ-testene jeg har tatt har målt min IQ til å være mellom 130-140. Allikevel stemmer jeg Frp ved høstens valg. Det må vel være fordi jeg er ond det..
Mynona: Rent bortsett fra at IQ ikke måler alle typer intelligens, så må jeg nok si meg enig med deg.
Er man ond om man mangler empati? Ja, ondskap springer kanskje ut fra akkurat mangel på empati? I såfall har du jo rett.
FRP: dumme eller onde?
Javisst, alle som ikke er enige med de rødgrønne er selvsagt “dumme” eller “onde”..
Jeg siterer den danske forfatteren Thorkild Hansen etter dommen mot Knut Hamsun: Hvorfor? Jo. fordi Hansens poeng er like aktuelt idag som dengang:
“HVIS MAN VIL MØTE IDIOTER SÅ REIS TIL NORGE!”
eks-Oslomann
USA
FRP: dumme eller onde?
Javisst, alle som ikke er enige med de rødgrønne er selvsagt “dumme” eller “onde”..
Jeg siterer den danske forfatteren Thorkild Hansen etter dommen mot Knut Hamsun: Hvorfor? Jo. fordi Hansens poeng er like aktuelt idag som dengang:
“HVIS MAN VIL MØTE IDIOTER SÅ REIS TIL NORGE!”
eks-Oslomann
USA
Hm, det var en her som sa at Oslo har blitt en slum og at “det kan vi takke sosialistene for.” Kunnskapsnivået er her lavt, i og med at Oslo har vært styrt borgelig i LANG tid. Folk må da seriøst vite at ingen steder i Norge styres direkte fra regjeringa. Hvis vi har stortingsvalg hvert 4. år, hvorfor er det da valg hvert 2. liksom?
Men uansett. Frp-velgere er ikke dumme eller onde. Og ja, de vet sitt eget beste. Men, etter min mening, truer ei Frp-regjering på lang sikt Norge slik vi kjenner det i dag, fordi Frps politikk er motstander av hele systemet vi har i Norge, med velferdsstaten og alt.
Jeg tror ikke det er riktig vei å gå. Kall meg politisk korrekt liks, men jeg tror de kommer til å drite seg ut hvis de prøver å gjennomføre politikken sin.
Jeg er egentelig ikke en FrP velger, har vært Høyre velger siden jeg fikk stemmerett. I år stemmer jeg derimot FrP. Årsaken er enkel:
1. Høyre har rotet seg bort og fører ikke lenger en god Høyre-politikk.
2. Det kan ikke bli verre enn det er nå.
Slik det ser ut nå så kan det virke som om det er viktigere at alle har det likt enn at alle har det bra.
Gravis fjernes valgene. Vekk med private skoler og barnehager. Muligheten til å betale meg ut av helsekøen, nei den skal jeg ikke ha. Jeg kan heller ikke lenger gi staten en ekstra million i bilavgifter mot å kunne kjøre i kollektivfeltet.
Jeg er møkklei av å betale skatt uten å få noe igjen. Jeg vil ha bedre veier, tog som går når de skal og muligheten til å bestemme hvordan mine barn skal vokse opp. Jeg vil ikke ha innvandrere hit som ikke kan eller vil jobbe.
Det er noe galt nå jeg først må betale inntektsskatt, men ikke får pensjon av hele min inntekt, og i tillegg skal betale formueskatt.
Jeg gir blaffen i barna i Afrika og adkomsten til strandeiendommer i indre oslofjord. Skattepengene mine skal brukes på nordmenn i Norge.
Det jeg har igjen etter skatt det er mine penger. Jeg vil bruke de selv, når jeg vil, hvor jeg vil.
Kjære deg ….
Overskriften i bloggen din: Frp’ere Onde eller dumme ? henspeiler deg og ditt parti SV meget godt. Jeg er glad for din store selvinnsikt
Dere har jo gjort en så fantastsik dårlig jobb i regjering at den eneste måten dere kan drive valgkamp på er å sverte, snakke usant og rakke ned på motstanderne og i særdeleshet Frp.
Valgkampstrategien deres er motbydelig. Selvgodheten ligger smørt i tykke lag utenpå dere.
Noe mer motbydelig enn sosialister med et stort forklaringsproblem finnes ikke.
Jeg gleder med til valget.
Høsten blir mørkeblå !
Innvandringen MÅ reduseres kraftig før Norge kollapser. Vi må stanse den statlige fremmarsjen i norske selskap, privatiser mer, mer politi, reduser byråkratiet etc.
Frper i Oslo
Først og fremst må jeg si at jeg nesten alltid er uenig med FrP, og deres utsagn om det meste. Denne gangen kan det nok likevel lønne seg å høre på FrP når det gjelder å finne en løsning på at det er for lukrativt for svindlere å komme til Norge for å søke asyl på feil vilkår. Debatten ligger ikke mest i antall flyktninger/innvandrere, men i hvordan vi kan begrense de som kommer med uærlige hensikter.
Hvis du kommer fra et land der du blir undertrykt og må forlate landet ditt pga at det er fare for livet ditt, vil jeg tro at du er takknemlig om du bare kommer deg bort fra landet der du er utrygg, til et system der du er trygg.
Om Norge velger å ha denne tjenesten i et annet land, med de samme strenge kvalitetskrav som Norge, skulle sikkerheten til asylsøkerne være ivaretatt. I det øyeblikk asylsøknaden blir godkjent, kan asylsøkerne komme til Norge, og integreringen kan starte umiddelbart.
Det skulle derfor ikke være noen grunn til at vi ikke kan ha asylmottak (drevet og kontrollert av UDI selvsagt) i stabile land i Afrika.
Kapein Bløff og Skippern: Bra innlegg !!
Tl alle dere som starter et innlegg med å oppgi deres iq: Flau på deres vegne.
Når det gjelder kampen mellom SV og FrP:
Det er ingen kamp.
Siste meningsmålinger tilsier jo at SV kan havne under sperregrensen etter valget, og da blir vi kanskje endelig kvitt Halvorsen.
Noe hun jo lovte etter forrige valg dersom ikke det ble full barnehagedekning i løpet av 2007. LØGN.
Varm skolemat var hovedsaken til SV sist, hva ble resultatet av det igjen ??
Synes det er utrolig at selvutnevnte akademikere og godt over middels intelligente mennesker oppgir at de stemmer SV. Et parti bestående av flere tullinger skal en lete lenge etter.
Selv i regjering har de vært i opposisjon. Kranglet internt, sutret i media og kommer med flere latterlige forslag enn jeg kan ramse opp her. Skal allikevel nevne et par:
La oss melde oss ut av Nato:
Kjempefin ide. Det blir jo aldri krig igjen, så hvorfor være venner med USA og Storbritannia. Kan vi ikke samtidig også sparke alle politimenn og kvinner i dette landet? Alle er jo venner, så hvorfor betale for et unødvendig politikorps ?
La oss legge ned børsen:
Nydelig ide. Børsen er til for kapitalistsvina. La staten kjøpe opp alle de private bedriftene, eller jage dem ut fra landet! De har ikke noe her gjøre.
La oss åpne opp grensene og ta inn flere asylsøkere:
Fantastisk ide. Det går jo så bra med de som er her idag. Alle lærer norsk, søker arbeid og integreres bra i samfunnet.
La oss i så fall bygge et nytt stort asylmottak i Asker.
Jeg er så glad for at vi har så mange smarte mennesker i Norge som stemmer SV.
Det gjør at jeg slipper å tenke selv.
Hvordan kan man si slikt. Frp er et parti som fremmer en nytenkende politikk. Dette er på både godt og vondt. Men jeg tror personlig at folk som stemmer Frp i all hovedsak er ute etter å få en forandring i politikken i Norge. Ingen av de andre partiene tilbyr slike radikale forandringer i politikken som Frp, og dette kan være både positivt og negativt. Men forandring ville det blitt. Å kalle folk dumme eller onde synes jeg er å dra det litt langt.
FOLKENS…
husk på at frp er et delt parti, de har ingen miljø poletikk siden det er omtrent 50/50 av hva politikerne deres mener og
partiets røtter er ikke noe man kan skryte av. siden mange av dere mener at Anders Lange er en “okay fyr” går jeg utifra at dere ikke har noen som helst fornemmelse av hvem denne mannen var og stod får.
Han motarbeidet internasjonal handel og sa selv at norske ungdommer som drakk denne møkete coca colan fra amerika ikke støttet norge. Til privat personer har han skrytet om menneske jakt i sør amerika.
frp…. et skritt til bake mener nå jeg..
sry for skrive feil + folk med lavest utdannelse stemmer frp.. bare noe dere kan tenke på